Incursiune în Lumea Fascinantă a Japoniei
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  CautareCautare  MembriMembri  GrupuriGrupuri  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiti | 
 

 Epoca Edo (Tokugawa) - Viata este ca un teatru

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Yoruichi
Admin


Mesaje : 257
Data de inscriere : 04/05/2010
Varsta : 31
Localizare : Iasi

MesajSubiect: Epoca Edo (Tokugawa) - Viata este ca un teatru   Sam Mai 08, 2010 1:27 am

Straina de temple si de viata de la Curte, clasa cea mai de jos a societatii - cea care nu avea nici un drept sa participe la viata publica - a cucerit, la sfarsitul secolului al XVII - lea orasului shogunului Edo, doar cu armele talentului si ale geniului de a inventa un limbaj estetic intru totul nou. Astfel a luat nastere conceptul "ukiyo" care isi afla principalele forme de expresie in stampa (ukiyo e) si in teatrul Kabuki.
APARITIA UNEI NOI CLASE SOCIALE
Sosirea vapoarelor portugheze - in secolul al XVII -lea - a permis imbogatirea negustorilor japonezi, averea unora dintre acestia fiind intr-atat de considerabila incat ei au devenit bancherii nobililor si samurailor. Ajunsesera chiar sa-si cumpere totluri si imobile, ceea ce ii facea sa fie egali celor puternici, fara a beneficia insa de cel mai mic drept politic sau social. Tinuti departe de societatea feudala, ei au inventat alta - un soi de republica a artistilor, in care talentul tinea loc de noblete, iar spiritul inlocuia libertatea.
Negustorii bogati au jucat rolul de mecena si au comanditat o noua arta ale carei subiecte erau imprumutate din viata cotidiana a orasenilor (chonin) si inspirate de teatrul nou (Kabuki), dar si de curtezanele celebre nu numai datorita frumusetii ci si a inzestrarii lor artistice in domeniul muzicii si al dansului. In jurul lor se grupau pictori, scriitori, editori precum si o intreaga elita cultivata care traia intr-o mare efervescenta a spiritului si a bunul gust.
PRIMII ANI AI SECOLULUI AL XVII - LEA: O PERIOADA DE JONCTIUNE
In 1615 - an ce marcheaza inceputul epocii Edo - shogunii clanului si-au instalat guvernul si curtea in noua capitala, Edo (viitorul Tokyo); arta a cunoscut atunci o perioada de jonctiune din care se va degaja in linii mari "ukiyo e", acestei noi arte fiindu-i totodata posibila mentinerea legaturii cu cele mai vechi traditii.
In vreme ce artistii scolilor Kano si Tosa continua sa decoreze fastuos palatele daimyo-ilor, pictori precum Matabei se straduiesc sa infatiseze placerile unei societati esteti, prin intermediul "picturilor de gen" - "Mari Dansatoare" - si sa redea scene de strada sau festivaluri sarbatorite in gradini. Aceste teme profane sunt o sursa de inspiratie care contrasteaza puternic cu subiectele literare, religioase si nobile ale operelor precedente.
Portughezii prezenti in Japonia contribuie si ei la aceasta bulversare a vietii culturale, practicand schimburi cu negustorii din portul Nagasaki, care isi transportau si revindeau pe intreg cuprinsul tarii marfurile noi si exotice. Astfel ei favorizeaza evolutia mestesugului obiectului caruia, datorita artistilor decoratori Korin si Kenzan, i se confera un loc de seama in arta. In epoca Edo "netsuke" - un fel de nasturi din fildes sau din lemn - , "inron" - cutii cu compartimente destinate depozitarii medicamentelor, care se purtau la cingatoare - , "etui"-uri incrustate cu aur si si sidef... in fine, tot felul de lucruri legate de eleganta vietii cotidiene, au fost apreciate mai intai de amatori, iar apoi de colectionari.
UKIYO E
Termenul de "ukiyo e" desemneaza atat arta gravorilor de stampe cat si pe cea a pictorilor si a scriitorilor care si-au conceput operele in acelasi spirit. El inseamna "imagini ale unei lumi plutioare", fiind folosit pentru prima oara in 1661 de catre scriitorul Asai Ryoi. Acesta reia notiunea buddhista de nestatornicie a unei lumi vizibile, impregnata de o melancolie poetica. Constiinta unui timp masurat conjugata cu o aplecare pasionata catre aspectele cele mai marunte ale vietii, le inspira artistilor dorinta de a infatisa propria lor existenta de care nimeni nu se preocupase pana atunci.
Relatia intre pictori, scriitori si poeti va ramane constanta pe tot parcursul curentului ukiyo e. Primele lucrari imprimate au fost carti sau albume inspirate de romane si de povesti de odinioara, dar si operele celor 36 de poeti ai epocii clasice. Celebra antologie "Sanjurokkasen" (Cei 36 de poeti sihastri), publicata in 1610, contine caligrafii atribuite lui Koetsu si este imbogatita cu gravuri reprezentand portretul fiecarui poet.
Calugarii buddhisti au fost primii care au facut uz de tehnica gravurii pe lemn, mostenita din China, pentru a imprima imagini si texte sacre. Tot ei au fost cei care au organizat scoli pentru copii orasenilor (chonin), carora le predau citirea si scrierea, facandu-le astfel posibil accesul la cultura traditionala japoneza.
MAESTRII STAMPEI
La origine stampele erau austere, imprimate exclusiv in negru si alb (sumizuri e). Primul artist al carui nume a ramas in istoria stampei a fost Moronobu (aproximativ 1683), fiind considerat un maestru in siguranta liniei si in suflu de viata pe care stia sa-l redea in compozitiile sale. In afara de numeroase stampe izolate el a ilustrat o seama de texte celebre precum: Genji monogatari in 1680, sau Imagini ale Pamantului si ale Padurii in 1683, lucrare pe care a colorat-o deja manual, cu nuante minerale de ocru si galben. Aceste prime colorari si paravanele lucrate in culori scanteietoare au incitat artistii sa intreprinda cercetari in vederea unei imprimari policrome.
De-a lungul anilor 1745 - 1750 stampa in culori se generalizeaza: Toyonobu si Masanobu reusesc sa imprime culoarea rosie si cea verde contribuind in mod decisiv la evolutia metodei de imprimare a stampelor. Tot atunci , Masanobu adauga galbenul, brunul si ocrul aplicand tehnica numita "urushi e" (urushi insemnand "lac"). Dar a trebuit sa treaca ceva timp, nu pana la inventarea ei, ci pana la folosirea metodica de catre editorul Uemura Kichiemon, a unei inventii mestesugaresti numite "kento", pentru ca toate culorile sa poata fi imprimate pe aceeasi stampa. Asezata in unghiurile plansei, aceasta servea drept tampon pentru foaia de hartie care , mutata cu maxima precizie de pe o bucata de lemn pe alta, putea primi succesiv culori. Haranobu a fost primul care s-a folosit de aceasta tactica. Tot el a revolutionat tematica stampelor, inspirandu-se din cele mai simple gesturi din viata de zi cu zi, ale femeilor si ale copiilor.
REPREZENTARILE KABUKI
La sfarsitul secolului al XVI - lea se cristalizeaza o noua forma teatrala, la baza careia au stat spectacolele de dans si de marionete. Piesele de teatru evocau subiecte epice si legende. In scurt timp, genul a prins radacini, iar dramaturgi ca Chikimatsu Monzaemon compun lucrari pentru marile familii de actori care erau recunoscute dupa blezon (mon), cat si datorita machiajului lor de scena.
CARTIERUL YOSHIWARA
O alta sursa de inspiratie pentru "ukiyo e" a oferit-o univesul Yoshiwara, cunoscut si sub denumirea de "casele verzi" datorita cartierului dintre mlastini si bambusi, situat in cursul inferior al raului Sumida, in Edo, acolo unde se desfasura, proscrisa, viata in placeri, frumusete si complicitate. In acest cartier izolat locuiau renumite curtezane de rang inalt "oiran" , tinerele lor urmase "maiko", si , mai tarziu damele de companie "geisha". Lor li se alaturau actori si pictori celebri, scriitori si editori. Toti alcatuiau o comunitate de artisti in care domneau emulatia, rivalitatile, dar si efervescenta noilor idei atat de temute de cei de la putere. Acestia controlau cartierul Yoshiwara cu ajutorul unor barbati inarmati si a cenzorilor care controlau stampele si cartile in vederea eliminarii oricarei lucrari subversive. Sanctiunile erau dure. Pana si pictorii peisagisti, pentru simplul fapt ca erau inzestrati cu umor, reprezentau un pericol pentru autoritati.


sursa: Japonia Eterna Fascinatie - Nelly Delay - Editura Univers
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://japonia.forumulmeu.ro
 
Epoca Edo (Tokugawa) - Viata este ca un teatru
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
 :: Istoria Fabuloasa a Japoniei :: Epoca Edo (Tokugawa): Viata este un teatru-
Mergi direct la: