Incursiune în Lumea Fascinantă a Japoniei
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  CautareCautare  MembriMembri  GrupuriGrupuri  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiti | 
 

 Arta de la Curte

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Yoruichi
Admin


Mesaje : 257
Data de inscriere : 04/05/2010
Varsta : 31
Localizare : Iasi

MesajSubiect: Arta de la Curte   Vin Mai 07, 2010 7:45 pm

In 794 imparatul Kanmu a decis sa paraseasca Nara si sa edifice o noua capitala, pentru a se sustrage influentei calugarilor. Orasul (actualul Kyoto) a fost supranumit Heiankyo - "capitala pacii si a linistii". Pana in 1185 stilul de viata si cultura in acest oras au fost atat de rafinate, incat perioada Heian este considerata ca fiind epoca de aur a civilizatiei Japoneze. In secolul al XV - lea ea a inspirat stalucita renastere din epoca Momoyama, constituind, pana in secolul al XVIII - lea, punctul de referinta culturala al nobilimii.
Vanatoarea de soimi se numara printre placerile favorite la curte. Printi si demnitari, imbracati in haine somtuoase, alcatuiau un spectacol care - in secolul al XVI - lea i-a inspirat pe pictorii scolii Tosa din epoca Momoyama.Tot in timpul Renasterii, Korin realizeaza decorarea obiectelor pretioase.
Pentru a-si afirma puterea Curtea si familiile nobile au pus sa se construiasca temple si asezaminte religioase. Decoratia acestora este extrem de bogata. La Byodoin din Heiankyo, amenajat de catre ministrul Minamoto no Toru, in 1052, ansamblul cladirilor , dar mai ales Pavilionul Phoenix (Hoodo), dedicat lui Amida, au fost astfel concepute incat sa lase impresia unei frumuseti somptuoase care sa corespunda descrierii Paradisului Pur, facuta de Genshin (942 - 1027) in lucrarea sa "Ojo Yoshu" (Cee ce este esential pentru a renaste in Taramul Pur).
VIATA DE LA CURTE
Aristocratii din epoca Heian (de la inceputul secolului al XI - lea pana la sfarsitul secolului al XII - lea) traiau intr-un univers armonios si sofisticat. Vastele sali alea palatelor erau impodobite cu picturi ale caror culori erau innobilate cu foita de aur, oferind un cadru stralucitor si luxos, demn de anturajul imperial.
Aristocratii isi umpleau timpul cu preocupari derizorii, care insa in contextul fastuos al curtii capatau o importanta considerabila: jocul parfumurilor si al scoicilor, concursurile de poezie si de caligrafie, jocurile cu mingea (kemari, precursorul asiatic al fotbalului), plimbarile facute pentru a admira primele flori, lectii de muzica etc. I epoca Hein se acorda mai mult pet esteticii decat eticii. Nci cunostintele stiintifice la care ajunsese China, nici travaliul buddhismului ezoteric asupra comportamentului uman nu ii sunt familiare aristocratiei, asa cum nu ii este cunoscuta nici viata unui intreg popor supus foametei si mizeriei.
LIMBAJUL SI SCRIEREA FEMEILOR
Caracterele "kana" concepute de calugarul Kukai, se afla la temelia unei rasturnari culturale neprevazute. Femeile aristocratiei Heian erau receptive la mesajul cotidian si, cu ajutorul acestei scrieri noi, au scris texte ce aveau sa devina romanele pe care se intemeiaza intreaga literatura japoneza. Atata vreme cat calugarii, diplomatii si oamenii de stiinta continuau - din considerente de eleganta - sa se exprime in limba chineza, ar fi fost de prost gust ca femeile sa se exprime in aceasta limba. Or, locuind neintrerupt la Palat, prizoniere ale unei suprapuneri de "kimono-uri" somptuoase, cat si unei etichete stricte, doamnele de la Curte sunt observatoare atente ale vanzolelii nobililor si servitorilor. Ele descifreaza cu abilitate intrigile pe care le vad desfasurandu-se sub ochii lor, relatandu-le apoi in texte presarate cu adnotari subtile si poetice.
Inspre sfarsitul secolului al X - lea si inceputul secolului al XI - lea, una dintre ele, si anume doamna Murasaki Shikibu, scrie povestea lui Genji (Genji Monogatari), o cronica a vietii cotidiene si a legaturilor amoroase ale Printului Stralucitor, inspirandu-se din cele ale printului mostenitor. Aceasta opera imensa, structurata in cincizeci si patru de capitole, este capodopera literaturii japoneze. Foarte repede devine sursa de inspiratie pentru pictorii de la Edokoro, un fel de Academie aflata sub directia guvernului, care ilustreaza scenele principale pe rulouri in care caligrafia si imginile se succed, ritmand astfel istorisirea citita in fata intregii Curti.
De-a lungul secolului al XI -lea alte doamne urmeaza exemplul lui Murasaki Shikibu si compun "Jurnale de Calatorie" - precum cel din Sarashina - sau scrieri spirituale - precum celebrele "Insemnari de Capatai" ale doamnei Sei Shonagon.
O CURTE HEDONISTA
In urma unei redistribuiri a functiilor intre diferitele familii nobile pe care a operat-o imparatul Goichijo, s-au dezvoltat factiuni ce ravneau , toate, la hegemonie. Printre ele, clanul Fujiwara a dobandit repede un ascendent asupra familiei imperiale, astfel incat ajunsese sa conduca afacerile de stat, in acelasi timp cu viata culturala, in vreme ce viata de la Curte o transformasera intr-un adevarat cult al frumusetii.
La curtea clanului Fujiwara au dat navala artisti si mestesugari. Intre acestia nu era stabilita nici o distinctie. Pentru a satisface comanditarilor, ei au creat motive de matasuri pretioase tesute cu fire de aur si de argint, si au prelucrat cu cea mai mare finete aurul si lemnul.
ARTA RULOURILOR "EMAKI"
Emaki este un rulou compus din picturi si din caligrafie, care se citeste pe lat, de la dreapta la stanga. primul rulou de acest gen va fi fost fara indoiala acela cu prinzand "Genji monogatari, pictat la inceputul secolului al XII - lea. Obiect care mai intai era doar la moda, el a facut ca pictori si caligrafi sa lucreze impreuna, fiind astfel la originea unui gen artistic. Aceasta complementaritate, acest dialog intre ideograma si imagine va marca ulterior profund pictura japoneza profara, dar si pe cea buddhista.
In emaki realizate de-a lungul secolelor urmatoare s-au strecurat treptat elemente noi: cataclisme naturale, evocari de fantome si de diavoli, introducerea naturii si a arhitecturii, dar mai ales a oamenilor din popor si a servitorilor amestecati printre nobili.
Evolutia picturilor pe emaki s-a desfasurat pe parcursul mai multor secole, notarile pretioase zugravind viata de la Curte, dar si traiul cotidian. Observatiile facute cu multa fidelitate inlesnesc datarea destul de exacta a cladirilor, a sculpturilor, a gradinilor. Emaki, datorita formei si a derularii lor pe lat, impun un stil de compozitie foarte special, situandu-se totodata in cadrul evolutiei artei picturale. Atingand uneori o lungime de aproape noua metri, aceste rulouri cereau o adevarata indemanare tehnica in lipirea foilor de hartie una de alta. Cateva emaki, imprimate la cererea unor amatori bogati, au ramas celebre: Shigisan engi (Legendele Muntelui Shigi), Kibi daijin nitto (Desena hazlii cu pasari si animale) etc.
PALATUL SI PRIMELE GRADINI
Aristocratia epocii Heian a construit palate care se voiau evocarea pe pamant a paradisului descris de Buddha Amida. Alegerea locului era esentiala. Arhitectura ingloba toate artele: amenajarea unui spatiu care uneste interiorul cu exteriorul, pictura si sculptura. Aceasta este perioada in care s-au conturat primele gradini concepute ca o recreare a naturii. Daca in zilele noastre nu a ramas nici o urma a lor, cel putin se pot gasi evocari in Genji monogatari si in picturile inspirate de aceasta scriere. Lacul amenajat pare sa fiu un element esential. Din apele sale se iveau pietre, cu scobituri si neregularitati, care aveau o rezonanta simbolica, fie evocand prin forma lor anumite peisaje celebre din China. Insulele, cascadele, torente - avand la randul lor conotatii simbolice - sunt de asemenea sugerate. Cu ajutorul unor esente diverse, este recompus un peisaj cu un aspect cat se poate de natural.
Unele gradini din epoca Heian sunt puse in valoare de flori, ale caror culori sunt alese cu grija: garoafe, bujori, crizanteme, campanule etc. Pinii cu forme elaborate se invecineaza uneori cu artari, alteori cu pruni, ale caror flori vestesc primavara.
O ARTA PROFUND INFLUENTATA DE BUDDHISM
Aceste gradini aveau un rost anume: acela de a fi contemplate de pe terasele de lemn - "engawa" - care inconjurau diversele corpuri ale cladirii, indeplinind totodata una din principalele functii atribuite arhitecturii, si anume cea de punte intre interior si exterior. Jocuri de lumina, de transparenta, relatia spatiu - timp, toate sunt conceptii buddhiste despre lume. Arta gradinii are relatii profunde si complexe cu buddhismul, dar este legat in egala masura si de cultul shinto ce venereaza copacii, pietrele, apele in care salasluiesc "kami", locuitorii invizibili ai naturii.
Gradinile sunt exemple desavarsite nu numai ale esteticii, dar si ale eticii japoneze. Conceptia si simbolistica lor devin astfel obiectul mai multor tratate care evoca tehnicile si ritualurile ce trebuiesc respectate pentru a duce la desavarsirea lor.
EPOCA MOMOYAMA
Arta epocii Heian avea sa inspire o scurta perioada de Renastere japoneza, intre anii 1573 si 1615: epoca Momoyama - insemnand "Muntele cu Piersici, numele locului inconjurat de piersici, la sud de Kyoto, unde se inalta castelul Fushimi ridicat de Hideyoshi. In urma unei lungi perioade de razboiaie civile si de lupte intre factiuni, care s-au desfasurat intre secolele al XII - lea si al XVI - generalul Nobunaga ii smulge puterea generalului Ashikaga, asigurandu-si domnia. Trei generali importanti s-au succedat la comandamentul suprem in timpul perioade Momoyama: Nobunaga, Hideyoshi si Ieyasu. pentru a-si intari puterea, noii stapani efectivi ai Japoniei pun sa se construiasca palate si fortarete ale caror decoratiuni sunt impregnate de spiritul operelor din epoca Heian. Prin intermediul acestor renasteri, ei isi cauta radacinile si legitimitatea.
NO - TEATRUL DE CURTE
Teatrul - No - ale carui dintai reprezentari au avut loc la Curte si in temple incepand cu secolul al XV - lea sub impulsulactorului Zeami (1363 - 1443) - era un teatru nobil si sacru. Textul psalmodiat, asociat cantului si miscarilor foarte lente, constituie o ceremonie tragica, prezentata sub forma hieratica. No este mostenitorul primelor dansuri religioase precum gigaku, bunraku si gagaku, care se desfasurau pe terasele templelor, acompaniate de o muzica foarte ritmata, interpretata fara suportul vreounui text, ci de modulatiile vocilor actorilor. Acestia purtau masti infatisand demoni, animale fabuloase si personaje stranii sau mitice.
No se joaca de asemenea cu masti; cel care poarta masti intotdeauna este "shite" - sau personajul principal - caruia "waki" ii da replica, acesta din urma avand fata descoperita. Exista mai multe feluri de masti: de femei, de tineri, de printi, de betivi, de capcauni, de demoni etc. Actiunea se desfasoara intotdeauna la granita dintre lumea umana si cea supranaturala. locul acestei intalniri fantastice - scena, avand o forma patrata - este de o totala simplicitate: o arhitectura din chiparos deschis la culoare, avand in fundal un "perete despartitor - oglinda", impodobit cu un pin batran cu crengi verzi, masive. Muzicienii iau loc pe o estrada in partea dreapta. O pasare lunga de la 8 pana la 12 metri leaga scena de culise. Aici isi face aparitia shite in urma unei deschideri bruste a cortinei si a unui tril strident de fluier. No este in esenta magic, textul avand rostul care ii revine si in opera: acela de suport. Totul este exprimat prin limbajul sunetelor (vocale sau instrumentale), prin incetinirea sau accelerarea deplasarii actorilor, prin mastile care dialogheaza cu lumina, pentru a face sa se iveasca expresii sugerand viata. Dsitorsiunea timpului si a sunetelor, cat si iluminarea, creeaza un spatiu ireal in care supranaturalul poate sa isi faca aparitia.
Incepand cu secolul al XV - lea cand dramaturgul Zeami a instaurat principalele reguli, No s-a dezvoltat datorita protectiei Curtii si a razboinicilor. In secolul al XVII - lea capata o forma mai pronuntat hieratica, pastrand totusi un spirit magic care il situeaza dincolo de timp.


sursa: Japonia Eterna Fascinatie - Nelly Delay - Editura Univers
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://japonia.forumulmeu.ro
 
Arta de la Curte
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
 :: Istoria Fabuloasa a Japoniei :: Arta de la Curte-
Mergi direct la: